Rekrutacja! - Zapisy do klas 1 od 26.02.2024 r. do 15.03.2024 r. - Rekrutacja!

Zielona szkoła Jarosławiec 2017r

Strona główna / Zielona szkoła Jarosławiec 2017r

Zielona szkoła Jarosławiec 2017r.

W maju 2017 r. została zorganizowana Zielona Szkoła nad morze do miejscowości Jarosławiec. Brało w niej udział 49 uczniów z klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 1 im. Konstytucji 3 Maja w Cięcinie.

Jarosławiec jest wsią rekreacyjno- wypoczynkową i rybacką położoną na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Miejscowość otaczają lasy sosnowe, przeważa roślinność wydmowa. Brzegiem ciągną się klify.

Mieszkaliśmy w Ośrodku Wczasowo- Kolonijnym Marysieńka. Mieliśmy do dyspozycji m.in. plac zabaw dla dzieci, boiska sportowe, basen odkryty.

Jedną z atrakcji Jarosławca jest Muzeum Bursztynu przedstawiające genezę bursztynu bałtyckiego. Jest to jedyne na świecie scenograficzne muzeum bursztynu opierające się w pełni na rekonstrukcjach. Cenniejszymi eksponatami były: bursztyn ważący 2906 gramów oraz niebieski bursztyn bałtycki.

Kolejną atrakcją Jarosławca jest latarnia morska. Została ona zbudowana z czerwonej i glazurowanej cegły na planie koła, każdą kondygnację podkreśla ozdobny gzyms. Z balkonu, z wysokości 33 metrów, rozciąga się widok na morze i dwa duże przybrzeżne jeziora. Nad jednym z nich mieliśmy okazję spacerować. Ponadto zobaczyliśmy znajdujący się przed latarnią morską Pomnik Rybaka.

Darłowo to największe miasto powiatu sławieńskiego położone w dolinie rzek Wieprzy i Grabowej. Po przybyciu do wspomnianego miasta przywitaliśmy się z Panią przewodnik, która oprowadziła nas po mieście i opowiedziała nam historię Darłowa. Pierwszym zabytkiem, który zobaczyliśmy był Zamek Książąt Pomorskich. Następnie przeszliśmy do Kościoła Mariackiego, gdzie mogliśmy podziwiać piękno budowli wybudowanej w stylu gotyckim. Potem  udaliśmy się na rynek miasta, gdzie usytuowany jest m.in. Pomnik Rybaka.

W Darłówku, będącej dzielnicą Darłowa, byliśmy w porcie, z którego wypłynęliśmy w rejs statkiem po Morzu Bałtyckim. W jego trakcie mogliśmy podziwiać okolicę, w tym m.in. latarnię morską. Ponadto mieliśmy okazje zobaczyć tzw. most rozsuwany. Jest to jedyny taki most na terenie Polski. Łączy on Darłówko Wschodnie z Zachodnim.

Następnego dnia ponownie pojechaliśmy do Darłowa. Tym razem udaliśmy się do kina Bajka, gdzie mogliśmy obejrzeć film animowany pt. ,,Riko prawie bocian”.

Wioska Hobbitów w Sierakowie Sławieńskim została zbudowana w oparciu o twórczość Tolkiena. Po przybyciu do wspomnianej wioski zostaliśmy przywitani przez mieszkańców wsi przebranych za postacie  inspirowane serią książek J.R.R Tolkiena. Otrzymaliśmy mapę i udaliśmy się aby wykonać powierzone nam w wiosce zadanie. Musieliśmy pokonać pełną przygód i ,,niebezpieczeństw” trasę. Wykonując misję pokonywaliśmy przeszkody, przenosiliśmy informację, zdobywaliśmy artefakty… po czym powracając na plac, mogliśmy odpocząć w cieniu gospody po trudach przebytej trasy. Czekały na nas również hobbickie gry i zabawy, prowadzone przez mieszkańców Sierakowa.

Kolejną naszą wycieczką był wyjazd do Muzeum Przyrodniczego Słowińskiego Parku Narodowego w Smołdzinie. Ekspozycja muzeum poświęcona była ekosystemowi występującemu na terenie Parku, morzu, plaży, wydmom, lasowi i jeziorom. W ramach wystawy przedstawiona była flora i fauna Parku oraz eksponaty pochodzące z wykopalisk archeologicznych na jego terenie. W czasie tej wycieczki towarzyszył nam Pan przewodnik, który już w trakcie jazdy autobusem wprowadził nas w klimat Słowińskiego Parku Narodowego. Po przybyciu na miejsce na bieżąco opowiadał nam w interesujący sposób o zwiedzanych miejscach.

Następnie przejechaliśmy na ruchome wydmy do Czołpina, gdzie podziwialiśmy piękno Parku Narodowego i słuchaliśmy legend opowiadanych przez przewodnika.

W trakcie naszego pobytu zorganizowaliśmy ognisko, dyskotekę, gry i zabawy na placu zabaw i nad morzem. Ponadto kąpaliśmy się w morzu, a każdego poranka udawaliśmy się na poranną gimnastykę. Każdego dnia pisaliśmy pamiętniki z pobytu na Zielonej Szkole. Na plaży budowaliśmy zamki z piasku. Ponadto wysyłaliśmy kartki pocztowe i listy do mam z życzeniami z okazji ich święta. Często też spacerowaliśmy po plaży, a wieczorami podziwialiśmy zachód słońca. Byliśmy również na lodach i pizzy.

Zorganizowaliśmy następujące konkursy:

• praca plastyczna pt. ,,Zachód Słońca”;
  • pisanie pamiętnika;
  • czystość pokoi;
  • rzeźba z piasku;
  • taneczne;
  • na najładniej wykonaną piosenkę;
  • gry w dwa ognie i w piłkę nożną;

Sponsorzy Zielonej Szkoły:

Z wyrazami ogromnej wdzięczności za okazane naszej szkole wsparcie i życzliwość dziękujemy sponsorom, dzięki którym nasz pobyt był udany i atrakcyjny: BANK SPÓŁDZIELCZY W WĘGIERSKIEJ GÓRCE, ARKOM, JOANNA I HENRYK MARTYNIAK, DOROTA I DOMINIK CZECH, MAŁGORZATA I DAMIAN BIZOŃ, PRZEMYSŁAW MĘDRALA, P.T. ZYNDRAM.

Jolanta Trzeciak

© Szkoła Podstawowa nr 1 w Cięcinie 2013. Wszelkie prawa zastrzeżone.